Liselotte.reismee.nl

“Life begins at the end of your comfort zone”

Thuis in een ander land. Het klinkt misschien raar maar zo voelt het hier. Thuis. Ik voel me thuis tussen de mensen, gebouwen en eigenlijk gewoon in het Amerikaanse leven. Ik heb me de afgelopen maanden even een New Yorkse mogen voelen. Heerlijk. Zo is het heel tof wanneer ik tanden sta te poetsen en onder het raam de dubbeldekkerbussen met toeristen voorbij rijden. Het ultieme gevoel dat ik hier woon.

Ik ga alles dan ook behoorlijk missen. De oude man die altijd in zijn kapotte auto koffie zit te drinken en vriendelijk zwaait. Of de vader die elke ochtend op het metrostation de veters van zijn zoontje nog een keer extra strikt. De gele taxi's. Het mooie weer. De sirenes van politie en brandweer. De praatjes die ik maak met vreemden in de metro. Stage. De dakterrassen met uitzicht op het Empire State Building. Mijn vrienden. De koffie en lekkere broodjes in Williamsburg. De mensen. Eigenlijk het gehele leven in New York. New York is één van de allermooiste steden om te leven. Ik heb van het Amerikaanse leven en van het leven als een journalist mogen proeven. Beide bevielen uitstekend.

Vanwege visumproblemen heeft het aardig wat moeite gekost om deze stage te beginnen. Maar vanaf het moment dat ik mijn Nederlandse voeten op Amerikaanse bodem zette liep eigenlijk alles op rolletjes. Ik heb een ontzettend leuke stage gehad en een fantastische tijd in een heel erg mooie stad. Ik woonde in een International House vol met studenten die net als ik zoveel mogelijk van de stad wilden ontdekken. Hierdoor heb ik in een korte tijd een groep dierbare vrienden gemaakt. De afgelopen maanden zijn dan ook voorbij gevlogen. Ik heb zo ontzettend veel gedaan en beleefd dat ik volgens mij alweer de helft vergeten ben.

Natuurlijk heb ik - net als in Charleston drie jaar geleden - bakken met geld uitgegeven maar ik heb alles gedaan wat ik wilde doen en zelfs meer dan dat. Ik had nooit durven dromen dat mijn stage zo'n succes zou worden. Voor het eerst heb ik de ‘grotemensen' journalistiek mogen beleven en het was geweldig. Ik heb hard gewerkt maar heel erg veel geleerd. Vanaf het begin van mijn stage heb ik me zo actief mogelijk opgesteld. Ik heb geprobeerd alles te regelen wat mogelijk was maar was daarnaast niet te beroerd om af en toe koffie of lunch te halen wanneer Tom en Remco druk bezig waren. Deze open houding heeft ervoor gezorgd dat ik snel een plekje in het team vond. Voor mijn gevoel draaide ik volwaardig mee en dat werd versterkt toen ik geluidsvrouw was in Philadelphia en quotjes mocht halen bij de zaak omtrent Armstrong. Ik denk dat dit resultaat is van mijn actieve houding en het harde werken. Tom en Remco waren ook zeer tevreden. Hoewel mijn cijfer nog afhangt van twee essays, heb ik van Tom dan ook een 9 gekregen voor mijn stage.

On a side note: De reportage over het schilderwerk in Philadelphia is een paar weken geleden uitgezonden en is hier terug te kijken.

Vrijdagavond stap ik dan toch echt het vliegtuig in en word ik de volgende opgewacht door twee heel leuke mannen: Guido en mijn vader!

De scriptie en mijn stageverslag zijn ingeleverd, ik moet nu nog 1 essay schrijven en dan kan ik officieel mijn Master Journalistiek papiertje op gaan halen. Een rare gewaarwording waar ik nog heel erg aan moet wennen. Ik kan nog niet helemaal geloven dat ik straks de werkvloer op ga. Spannend, maar merk ook dat ik er klaar voor ben. Dit is wat ik wil.

Misschien is mijn titel een beetje overdreven, want ik voel me uiteraard ook heel fijn in mijn comfort zone, maar het heeft zeker een punt. Door uit deze zone te treden heb ik veel ontdekt en beleefd.

In mijn eentje naar de andere kant van de wereld vliegen om daar in een miljoenenstad stage te lopen. Veel mensen zeiden van te voren dat ze het knap vonden dat ik deze stap zette. Ik begreep niet zo goed wat hier knap aan was. Natuurlijk is het niet gemakkelijk en alles is eng in het begin, maar ik wilde dit graag. Knap vind ik een te groot woord. Mijn instelling is als je iets graag wilt - hoe eng ook - moet je het gewoon doen. Achteraf ben ik dan ook ontzettend blij dat ik de stap heb genomen en deze kans met beide handen heb kunnen aangrijpen. Dit is wat mij betreft de beste manier om de wereld en vooral jezelf te ontdekken. Dus, in de woorden van Amerika correspondent Tom Kleijn: 'Just do it'.

Tot in Nederland!

Reacties

Reacties

Maria

Wat een mooi verhaal weer. Je beschrijft hoe ik mij voel in Spanje en ik snap het dan ook heel goed!
Houd dat gevoel van 'dit wil ik bereiken' vast - het gaat je ver brengen!
Ik heb erg van je verhalen genoten, en niet alleen van de Springsteen-gerelateerde verhalen. Je hebt een supertijd gehad en dat was duidelijk te lezen in dit blog! :-) Succes met de laatste essay. En safe travels!

Marije

Nou ik vind het wel knap Lies! Knap dat je de stap hebt genomen ook al was het eng. Knap dat je zo in je eentje alles hebt uitgevogeld in zo'n enorm grote stad. Knap dat je je niet hebt laten afschrikken door een gebouw vol graffiti als stageplaats. Knap dat je elke dag weer in de metro bent gestapt om minstens een uur heen en een uur terug te reizen. Knap hoe je je tijd hebt kunnen plannen en naast een drukke stage nog zo ontzettend veel hebt kunnen doen. Knap dat je wéér met een Bruce verhaal thuiskomt. Knap dat je alles elke keer zo goed op papier hebt gezet voor ons. En vooral knap dat je je er zo snel thuis bent gaan voelen (op een kamertje van 9m2 ;))!
Naar mijn idee een hele mooie periode die je nooit meer zal vergeten!

Ik ben blij dat je hier weer heen komt, dat we volgend weekend gezellig een weekendje weggaan en elkaar weer zien!

Lieve Lies, een hele goede vlucht en tot snel!!

Liefs Marije

Rob Langeland

Hey Liselotte!

Erg leuk om te lezen hoe jij terug kijkt op de afgelopen maanden en hoe jij ze naar jouw gevoel hebt beleefd. Veel succes met de laatste loodjes (voornamelijk het afscheid nemen! :)) en een goede vlucht terug.

Groetjes Rob

Froukje

Hey laiverd,

Weet je zeker dat je de radio/tv wereld in wilt? Je schrijft namelijk ook niet onverdienstelijk :) Leuk om je blog te lezen en als je thuis bent moet je gewoon zo nu en dan even terugkijken naar de foto's van alle heerlijke momenten. Toen ik na 5 maanden terugkwam leek alsof alles één grote droom was geweest, maar door zo nu en dan even die foto's door te scrollen, wist ik weer dat ik echt weg was geweest! Klaar voor de grote mensenwereld! Go for it, Liselotte!

mama & papa

"Sunrise come I climb the ladder
the new day breaks and I'm working on adream
I'm working on a dream
I'm working on a dream
I'm working on a dream"
Bruce Springsteen 2009

Het is je gelukt!
Meer dan welkom thuis!

Geke

Well done dear! Mooie samenvatting over je eigen belevenissen. Toch nog kunst aan het eind. Heel mooi. Inmiddels zit je bij paRob in de auto en dus welkom thuis in Nederland.
Over kunst gesproken. Je kunt naar het Groninger Museum daar is een expostie van Canadese ( geen Amerikaanse) kunstenaars, zeer de moeite waard. En dan ben je weer helemaal in Groningen.
Ik hoop dat je een mooi kadootje voor Pa z'n verjaardag hebt meegenomen. Plezier met z'n allen.
See you. Geke

Sanne

Hey, mooi laatste verslag vanuit New York! Ik heb genoten van je verhalen! Leuk dat je weer bijna terug bent! Het zal wel even wennen zijn in het niet zo spannende Nederland, haha! xx Sanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!